درباره
- نیاز سنجی و طراحی آموزش های مورد نیاز صنایع
- اجرای آموزش های میان مدت ، دوره های عالی -
مدیریت حرفه کسب و کار و مدیریت اجرایی(MBA-DBA)
- کارگاه های آموزشی داخلی و بین المللی
- آموزش های طرح نظام جامع کارکنان دولت
- آزمون های استخدامی سازمان ها
توجه خاصي كه در دهه اخير در جهان به آموزشهاي تخصصی ضمن خدمت معطوف شده است ، حاكي از اين حقيقت است كه اين آموزشها تنها راه تربيت نيروي انساني متخصص و ابزار مهمي در ارتقاء كيفيت خدمات ، محصولات و ابداع و نوع آوري است .
با توجه به اينكه رشد سريع تكنولوژي، تغييرات و تاثيرات عميقي در مسائل اجتماعي و اقتصادي بدنبال داشته است، اتخاذ روشهايي كه هماهنگ كننده برنامه هاي آموزشي با توسعه تكنولوژي و تحول و متضمن تأمين نيروي انساني ماهر و متخصص مورد نياز آن باشد، اجتناب ناپذير است.
تجربه و مطالعه نشان داده است كه يكي از مناسب ترين روش هاي آموزشي كه جوابگوي امر مزبور مي باشد «دوره هاي آموزشي تخصصی كوتاه مدت» است. اين روش بدين لحاظ حائز اهميت است كه در ماهيت برنامه ها، مطالب و محتواي درسي فراگیران ويژگيهاي زير مشاهده مي شود:
1- ملاك و معيار براي انتخاب مواد و موضوعات دوره هاي آموزشي كوتاه مدت(اعم از دروس عملي و نظري)، ايجاد مهارتها براي جوابگويي به نيازهاي متنوع مشاغل و روشهاي جديد و نوين كار و آماده ساختن افراد براي احراز شغلي مفيد و انجام كار مناسب و درخور شخصيت والاي انسان، مي باشد.
2- محتواي برنامه هاي آموزشي، سازگاري انسانها در برابر مسائل علمي و شايستگي آنان براي سازندگي کشور را، تضمين مي نمايد.
3- ايجاد مهارتهاي تخصصي از طريق شركت در دوره هاي تخصصي كوتاه مدت در زمره هداف اين دوره ها مي باشد.
4- برنامه هاي آموزشي دوره هاي كوتاه مدت در دو جهت يادگيري مهارتهاي علمي و فني و تغيير رفتار سازماني طراحي و اجرا مي شود و يادگيري را در جهت تغيير رفتار مطلوب سازماني، مهیا میسازد.
5- هرچند كه دردوره هاي آموزشي ، آموزش مهارت ها به افراد براي انجام كارهاي محوله اهميت دارد ، ليكن دردوره هاي مزبور نكاتي منظورمي شود تا كارآموزان با فراگيري آنها ضوابط ومعيارهاي سازماني را رعايت نموده وتاثير فعاليتهاي آنان درجهت اهداف سازمان افزون گردد.
6- محتواي عمومي دوره ها ، نه تنها كارآموزان را با يافته هاي جديد علمي آشنا مي نمايد ، بلكه آنان را قادر مي سازد تا خلاقيت وابتكار تازه اي پديد آورند .
7- از طريق شركت در دوره هاي آموزشي و آثار ايجاد مهارتهاي علمي وفني وارتقاء مهارت براساس تغييرات فرآيندهاي كار، اهداف وفعاليتهاي توليد تحقق خواهند يافت ، كه مهمترين اين اهداف عبارتند از :
1ـ7ـ افزايش ميزان كمي وكيفي توليد وامورمحوله
2-7- بهبود روشهاي عمليات پشتيباني در امر توليد ، از قبيل برنامه ريزي دقيق براي روشهاي ارتقاء پروژه هاي فني ، خدمات مهندسي ، تحقيقاتي و …
3-7- بهبود روابط كار و ايجاد روحيه همكاري بين كاركنان
4-7- تقليل ضايعات در توليد و حوادث كار
5-7- هموار شدن راه رشد شغلي كاركنان و قبول مسؤوليت هاي بيشتر از طرف آنان
6-7- بهبود يافتن روشهاي توليد و توزيع
7-7- ايجاد همبستگي بيشتر كاركنان با سازمان و واحدهاي توليدي و ايجاد رضايت شغلي در آنها به لحاظ ارتقاء علمي كسب كرده شده.
8-7- از بين رفتن تعارض بين اهداف سازماني و خواسته هاي كاركنان
لازم به ذكر است كه شركت در دوره هاي آموزشي به مفهوم عام آن محدود به رشته هاي خاص نبوده و دامنه آن بسيار وسيع مي باشد
بطور خلاصه میتوان
-
طراحی دوره هآی آموزشی مورد درخواست صنایع
-
برگزاری دوره هآی آموزشی تخصصی مورد نیاز صنایع
-
برگزاری آزمونهای استخدامی بدو استخدام
-
انجام معادل سازی دوره های آموزشی
در زمره فعالیتهای مرکز آموزشهای تخصصی شهید عباسپور دانست
روند رو به رشد ظهور تکنولوژیهای نوین در قرن حاضر و توسعه سریع دانش، علوم و فنآوریها در عرصة جهانی، بقاء و توسعة سازمانها را تحت تأثیر خود قرار داده و آنها را با تغییرات بسیار شگرفی روبرو کرده است. کلید اصلی و مهمترین مؤلفه سازمانی که در سازگاری، ارتقاء و توسعه سازمانها با توجه به این تغییرات وجود دارد، سرمایه دانشی یا سرمایه انسانی آنها میباشد. امروزه سازمانهایی پیشرو محسوب میشوند که به امر توسعه و آموزش منابع انسانی تأکید و اهتمام دارند و در فعالیتهای آموزشی به دو اصل ارتقاء اثربخشی و کارآیی آموزش توجه دارند. با اتخاذ این رویکرد استراتژیک در حوزة آموزش، تحقق چشمانداز، مأموریتها و اهداف سازمانی برای سازمانها تسهیل خواهد شد، از این رو سازمانها ، در پی توسعه فرآیند آموزش خود براساس ایجاد هماهنگی فراگير و برقراری ارتباط این اهداف و سیاستهای سازمانی از یکسو و اهداف و کارکردهای آموزشی از سوی دیگر هستند. طراحی، ساخت، نصب، مدیریت و بهرهبرداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات صنايع آب وبرق و انرژي نفت گاز و دیگر صنایع مرتبطفرآیندهای صنعتی و شرکتها، نیازمند کسب و ارتقاء مستمر اطلاعات و مهارتهای روزآمد و متناسب با پیشرفتهای دانش و فنآوری در سطوح مدیریتی، کارشناسی و تکنسینی میباشد و در این راستا آموزشهای عمومی و تخصصی کوتاه مدت تاکنون نقش بسیار مؤثر و حیاتی را ایفا نموده است.
طرحهای رشد و ارتقاء در سطوح تکنسینی و کارشناسی که از سالها قبل در وزارت نیرو به اجرا درآمد، به عنوان الگویی برای آموزش کارکنان، توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی (سابق) مورد توجه قرار گرفت و اکنون در بسیاری از دستگاهها و مؤسسات ، طرح نظام جامع آموزش کارکنان به عنوان یک ساختار زیربنایی در اجراي آموزش حين خدمت كاركنان به اجرا درآمده است. این مرکز با بیش از چهل سال سابقه فعالیتها آموزشی و تخصصی و به عنوان پرچمدار آموزشهای کاربردی در کشور شناخته مي شود. اين دانشگاه با برخورداری از اساتید با تجربه و مراودة مستمر با صنعت، و نیز در اختیار داشتن مجهزترین و کاملترین مجموعه سخت افزاری و نرم افزاری و امکانات آموزشی و رفاهی مطلوب، همواره در كنار صنایع عظيم آب ، برق و انرژي نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط كشور و برون مرزی بوده است و تلاش و همت خود را بر ارتقاء کیفیت و ثمربخشی آموزشها، استفاده از شیوههای نوین در آموزش همچون آموزش از راه دور و تعریف و برنامهریزی دورهها براساس انتظارات صنعت استوار ساخته و با تجدید ساختارها و بازنگری فرآیندهای بکار رفته در آموزشهای تخصصی و استقرارسامانه مدیریت آموزش سامانه مدیریت محتوی سازمانی و براساس وب، خود را برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی صنایع عآب ، برق و انرژي نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط و ارائه آموزشهای پویاتر و منسجم تر و با كارامدي بيشتر مهیا میسازد.